Doprava ZDARMA do GLS Parcelshopů

Jak pečovat o olověnou baterii mimo sezonu?

Jestli jste například motorkář, karavanista, rybář nebo máte veterána, nejspíš vás alespoň jednou ročně napadne myšlenka, co udělat s baterií po sezóně. Opakovaně se setkáváme s řadou mýtů a polopravd, jak pečovat o baterie mimo sezónu. V tomto článku shrneme důležité instrukce podložené letitými zkušenostmi a profesionálními znalostmi. Pamatujte, že olověné (tzv. gelovka je taky olověná) baterii je nejlépe, když je plně nabitá.

Optimální postup chronologicky:

  1. Odpojení baterie
    Pokud můžete, odpojte baterii před jakoukoliv delší odstávkou. Jestli to možné není, (např. z důvodu udržování přístrojů „při životě“) není nic ztraceno. Jen bude potřeba častěji kontrolovat napětí baterie, případně také dobíjet. Jakýkoliv připojený elektrický obvod totiž způsobuje rychlejší vybíjení baterie. S běžícími spotřebiči (např. palubní hodiny) to je ještě mnohem významnější. Při odpojování svorek z baterie začněte záporným pólem.

  2. Úplné nabití baterie
    Baterii dobijte do plna! Plně nabitá baterie by měla mít klidové napětí přibližně 12.8 V (alespoň 24 hodin neprobíhalo vybíjení a nabíjení a zároveň není připojena). Pro výběr správné nabíječky se můžete inspirovat v našem článku věnovanému výběru nabíječky. Pokud máte údržbový typ baterie, zkontrolujte a doplňte před nabíjením elektrolyt. Detailněji se procesu nabíjení věnujeme ve článku níže.

  3. Uskladnění baterie, kontrola a údržba.
    Nejlepší je baterii uskladnit v prostorách, kde je stálá teplota mezi 5 – 15 °C, nesvítí na ni slunce a není zde abnormální vlhkost. Často si lidé myslí, že nejlépe bude baterii při pokojové teplotě. Ve skutečnosti vyšší teplota urychlí chemické procesy v baterii a způsobí její rychlejší samovybíjení. Také myslete na to, aby nemohlo dojít k propojení kontaktů pomocí vodivého předmětu, např. pád něčeho kovového přes kontakty. Samotnému nabíjení se věnujeme v článku dále.

  4. Před prvním použitím na začátku sezóny každou baterii vždy nabijte do plna.
    Při startování na značně vybitou baterii musí protékat vodiči daleko větší proudy, což může mít za následek praskání pojistek a v krajním případě až poškození elektroinstalace či přístrojů.
V podstatě nezáleží na tom, jestli se jedná o autobaterii, motobaterii nebo trakční baterii k napájení spotřebičů. Uvedený postup je pro všechny tyto typy olověných baterií podobný. Divíte se, jak je to jednoduché? Skutečně to není velká věda, ale může se stát, že na to po konci sezony zapomeneme a zejména u starší baterie to může být poslední hřebíček do rakve.

Nabíjení mimo sezónu je možné těmito způsoby:

  • Pravidelné dobíjení (ideální)
    U baterie v dobré kondici je obvykle dostačující při vhodném uskladnění nabíjet 1x za 2 – 3 měsíce. K tomuto typu dobíjení poslouží dobře téměř jakákoliv automatická nabíječka (s odpovídajícím výkonem a napětím). Je to nejlepší způsob nabíjení, a to nejen mimo sezonu, ale i při používání baterie. Maximalizujete tím její životnost.


  • Trvalé připojení (bezstarostné)
    Trvalé připojení nabíječky je sice do jisté míry bezstarostné, ale zároveň může baterii opotřebovávat vlivem neustálého působení příliš vysokého nabíjecího napětí. Aby se tento postup nabíjení neprojevil negativně na baterii, musí nabíječka disponovat režimem pro dlouhodobou údržbu či trvalé připojení. Nejlépe tuto disciplínu z naší nabídky zvládají holandské nabíječky Victron Energy.
  • Občasné nastartování (nedoporučujeme)
    V případě, že dobíjíte občasným nastartováním, měl by motor následně na volnoběh běžet alespoň půl hodiny s všemi vypnutými spotřebiči. Pozor ovšem na jedovaté zplodiny v uzavřených prostorech. Obecně je to dost nevhodný způsob dobíjení. Delší studený start, kdy motor nechce naskočit, je pro baterii velmi náročný. Pokud jsou už významně oslabené olověné desky, může to způsobit kolaps článku. Prochladlá baterie navíc velmi špatně akceptuje dobíjení.

Regenerace / rekondice baterie

Co tyto pojmy znamenají? V každé kyselinou zaplavené baterii dochází k tzv. stratifikaci elektrolytu. To znamená, že kyselina s vyšší koncentrací klesá ke dnu, čímž dochází k nerovnoměrnému zatížení elektrod a zrychlené degradaci desek akumulátoru. Aby se tomuto jevu zamezilo, je potřeba elektrolyt promíchávat. Některé moderní automatické nabíječky disponují funkcí regenerace (anglicky Recondition) baterie. Ta spočívá v krátkodobém nabíjení navýšeným nabíjecím napětím a nízkým proudem. To způsobí „probublání“ elektrolytu a jeho promíchání. U AGM a gelových baterií je zmíněný jev značně eliminován konstrukcí baterie a provádět u nich tuto funkci rekondice nemá velký význam. Dokonce u čistě gelových se použít nesmí, aby nedošlo k jejich poškození.

Desulfatace baterie

Jeden z jevů, ke kterému dochází při používání baterie, je sulfatace. Tedy usazování síranu olovnatého na elektrodách. Pokud je baterie dostatečně dobíjena, síran se opětovně rozpustí (desulfatace) a akumulátor zůstane v dobré kondici. Výše zmíněná funkce rekondice baterie může mít i zde pozitivní vliv. Pokud ovšem není dostatečně dobíjen, vrstva síranu zesiluje, a dochází k postupnému zhoršování vlastností akumulátoru. Nakonec dochází k jeho selhání. Když jsou již krystaly síranu příliš velké, doporučujeme přenechat desulfataci odbornému servisu akumulátorů. Na akumulátory zakoupené u nás poskytujeme servis zdarma.
 
Ze dvou výše uvedených odstavců tak můžete vidět, jak je důležité kvalitní a úplné dobíjení olověných baterií.