Kontrola baterie v motorce po zimě aneb moto sezóna za rohem
Smutné loučení se zimou…
Občas ještě škrábete zamrzlé sklo a zatím jste nezakopli o sněženku? Nevadí. I tak si můžete být jisti, že sezóna pro naše jednostopé stroje klepe na dveře! A i když jste si na „mašinu“ během uplynulé mírné zimy jistě vzpomněli, je otázkou, jestli i na její srdce – moto baterii.
Mezi námi motorkáři je spousta těch pečlivých, kteří věnujeme po poslední vyjížďce své motorce určitou péči, než se s ní na zimu rozloučíme. Také ale je řada z nás, kteří jednoduše zastrčíme stroj do garáže a než se nadějeme, je tu zase jaro. A právě moto baterie vám může napovědět, jestli jste poctivec nebo „rebel“.
Co udělat s baterií po zimě jako první?
Než se pustíte do čehokoliv jiného, zaměřte se na baterii. Pokud jste ji přes zimu pravidelně nekontrolovali a nedobíjeli, zkoušet na ni rovnou startovat by mohl být poslední hřebíček do rakve. Každá baterie má určitý vnitřní odpor, kvůli kterému dochází permanentně k samovybíjení, které je vlivem různých faktorů více či méně rychlé. Pokud zůstane během odstávky baterie připojena k elektronice motocyklu a v teplotách nad 15°C, vybíjení se ještě urychlí. Pokud máte údržbovou (WET) baterii, nezapomeňte také zkontrolovat a doplnit elektrolyt.
Nabít či nenabít, to je oč tu běží
Prostou kontrolou voltmetrem zjistíte klidové napětí baterie. Pokud je naměřená hodnota okolo 12,4 V a vyšší, zřejmě přežila zimu bez újmy. I tak je ale nanejvýš vhodné ji nechat dobít. Obecné pravidlo pro nabíjení říká, že běžně prodávané olověné baterie bychom měli nabíjet nabíječkami s max. proudem odpovídajícím jedné desetině kapacity baterie (kapacita Ah x 0,1). K tomu slouží speciální nabíječky s nabíjecím proudem okolo 1-2 Ampér. Některé modely moderních automatických auto-nabíječek lze přepnout do režimu nabíjení nízkým proudem, což se hodí právě u motobaterií. Například CTEK MXS 5.0 nebo Victron Energy Blue Smart 12V 5A/2A. Nemusíte tak kupovat dva různé přístroje. Pozor, ne všechny nabíječky jsou vhodné k dlouhodobému připojení na baterii.
Příklad: motobaterii s kapacitou 8 Ah nabíjíme nabíječkou s jmenovitým proudem zhruba do hodnoty 0,8 A (8 x 0,1)
Jestli vám voltmetr ukázal hodnoty okolo 12,1 V a nižší, v akumulátoru již začal nežádoucí proces ukládání sulfátu na deskách. Některé automatické nabíječky disponují rekondičním režimem (desulfatace) a mohou baterii zase dostat do formy. Pokud vás ve škole bavila fyzika, můžete zkusit i hlubší analýzu pomocí testerů. Ne každý ale chce kvůli pár měřením za rok pořizovat takový přístroj. Proto nabízíme v Jesenici u Prahy a Brně služby servis baterií. Pro baterie zakoupené u nás dokonce ZDARMA. Náš tým specialistů prověří vaši baterii nejkvalitnějšími přístroji a bude-li to možné, zkusí ji zachránit.
Baterie odchází do věčných lovišť
Hluboce vybitou baterii (<11,9 V) se může podařit zachránit, pokud v tomto stavu nebyla více, než pár dnů. V opačném případě si pravděpodobně ušetříte čas a starosti, když ji odevzdáte k recyklaci a pořídíte novou. I když se ji podaří nějak oživit, mohla zásadně utrpět její kapacita a spolehlivost. Pokud dokonce při odstávce nebo nesprávném nabíjení nějak „vykynula“ (vyboulení, nafouknutí, atd.) netřeba ji ani měřit a takovou baterii nikdy dál nepoužívejte. Značí to fatální poškození uvnitř baterie a při vytečení elektrolytu může poškodit motocykl.
Na závěr ještě malé připomenutí. V rámci celé EU již není od 1. 2. 2021 možný prodej nezprovozněných baterií respektive samostatně kyseliny sírové jakožto prekurzoru výbušnin.