Doprava ZDARMA do GLS Parcelshopů

Mýty a fakta o autobateriích v zimě

Autobaterie či motobaterie jsou klíčovým komponentem každého vozidla. Zároveň existuje řada mýtů či polopravd, které o nich kolují. Obzvláště teď v zimě se s nimi u nás ve firmě setkáváme často:

  1. Mýtus – Zima škodí autobaterii

Většina lidí si myslí, že zima olověným bateriím škodí. Při velkých mrazech může skutečně startovací baterie za určitých okolností (vysoká stratifikace elektrolytu - oddělení vody a kyseliny) zamrznout a poškodit se. Pokud je dobře nabíjená a v dobrém stavu, nemělo by k tomu dojít. Vysoké teploty nad 40 °C těmto typům baterií ovšem škodí výrazně více než chlad. Urychlují totiž degradaci vnitřních součástí, což baterii zkracuje životnost.

Faktem je, že špatná kondice baterie se projeví nejčastěji v zimě. A to z toho důvodu, že klesající teplota zpomaluje chemické procesy v baterii, a tím se oslabuje její výkon. Chcete-li předejít nečekaným problémům, zejména v zimě častěji kontrolujte její stav a dobíjejte ji!

  1. Mýtus - Mám kvalitní bezúdržbovou baterii, tak si jí ani v zimě nemusím všímat

Žádná baterie není zázračná. Situace ze života, kterou si dovede představit každý. Jedete s rodinou na hory. Tam popojíždíte pár set metrů každý den od místa ubytování k lanovce a zpět. Během týdne je to řada velmi studených startů, kdy se baterie postupně stále hlouběji vybíjí, protože není možné, aby se za tak krátkou jízdu stihla opět dobít. Obzvlášť když je prochladlá a špatně akceptuje dobíjení. Do toho si rádi pouštíme různé výhřevy oken, sedaček, volantu, zrcátek atd. Hluboké vybití v kombinaci s náročným startem může dokonce způsobit nevratné poškození baterie.

Pokud nechcete dopadnout tak, že jeden den už prostě nenastartujete, je dobré monitorovat napětí baterie. Jakmile se dostane v klidovém stavu pod 12.4V, je problém nadohled. Můžete to dělat trochu neprakticky voltmetrem, nebo si na baterii připevnit jednoduchou indikaci stavu nabití baterie. Značkoví výrobci nabíječek ji nabízejí ve volitelném příslušenství. Např. Ctek, Tecmate, Victron Energy. Zároveň vám poslouží ke spolehlivému a pohodlnému připojení nabíječky.

  1. Mýtus – Nastartuju auto, aby se dobila baterie

Toto bylo možné v minulosti, kdy měl alternátor za úkol poslat všechnu vyrobenou energii, kterou nespotřebovala elektronika auta, do baterie. Dobíjení u moderních aut je podřízené snaze o minimalizaci emisí a úsporu paliva. Důsledkem toho je dobíjení nekonstantní a při volnoběhu nemusí být ani dostatečné. Na dobití hlouběji vybité baterie by motor musel běžet desítky minut až hodiny, takže tuto variantu nechte pomyslně zavřenou v KPZtce (pro mladší ročníky – krabička poslední záchrany).

  1. Mýtus – Stačí mi lacinější baterie, protože jezdím málo

Často zákazníci přichází s tím, že jezdí s autem málo a požadují jen nějakou levnou baterii. Bohužel právě v tomto případě je potřeba vybrat o to kvalitnější startovací akumulátor. V levných bateriích je zpravidla méně aktivní hmoty. Takže rychleji ztrácejí napětí a zároveň jsou o to náchylnější k degradačním procesům, které s hlubším vybitím dokonce zrychlují.

  1. Mýtus – Baterii v odstaveném vozidle nemusím nabíjet

Někdo si může myslet, že baterie, která se nepoužívá, vydrží nabitá roky. Kvůli samovybíjení, kterým trpí každá baterie, je potřeba ji monitorovat a v případě potřeby občas dobíjet, i když se právě nepoužívá. O to víc, pokud ji necháte připojenou na elektrický okruh vozidla, nebo je již starší a výrazněji opotřebovaná. U olověných baterií je samovybíjení daleko rychlejší než například u lithiových.

  1. Mýtus – Funkce „Rekondice“ baterie z ní udělá opět téměř novou

Tato funkce slouží k promíchání elektrolytu uvnitř článků a lepšímu rozpuštění sulfátu z desek.  Může mít pozitivní vliv z hlediska mírného prodloužení životnosti. Opotřebení, ke kterému dochází standardním provozem baterie, ale navrátit nedokáže.

  1. Mám baterii celou zimu na nabíječce, aby byla v nejlepší kondici

Ani toto nelze tvrdit jednoznačně. Přestože celá řada výrobců u svých nabíječek uvádí, že jsou vhodné pro udržovací nabíjení, nemusí být vhodné k připojení po dobu několika měsíců. Problém bývá v příliš vysokém „udržovacím“ napětí. Optimum je 13.2 – 13.4V. Jakmile nabíječka v tomto režimu udržuje napětí přes 13.6V, má to negativní vliv na životnost baterie a je lepší nabíjet přerušovaně.

  1. Výměnu autobaterie zvládnu sám/sama

Vyměnit baterii kus za kus nemusí řadě lidí dělat problém. Co už ale většinou málokdo ví je, že moderní vozidla s nekonstantním dobíjením a systémem start/stop často vyžadují aktivaci nové baterie v řídící jednotce vozu. Ideálně pak tuto výměnu provádět se zálohou palubního napětí kvůli zachování nastavení. Auto se jinak může chovat nestandardně a nesprávně dobíjet novou baterii. V některých případech to má dokonce za následek chybová hlášení či nouzový režim vozidla. Proto doporučujeme tyto výměny přenechat odborníkům. My je provádíme v Jesenici u Prahy a Brně. Více informací zde.