Jak vybrat trakční baterii
Trakční neboli cyklickou baterií se rozumí baterie nebo sestava článků, které se pravidelně používají k napájení spotřebiče a dochází tedy k opakovanému vybíjení a nabíjení (cyklování).
hloubka vybíjení (D.O.D.)
|
životnost - počet cyklů
|
100 %
|
150
|
75 %
|
225
|
50 %
|
350
|
30 %
|
700
|
10 %
|
1800
|
Duální baterie se nejvíce používají pro lodní systémy.
Pokud si správným výběrem trakční baterie nejste jisti, neváhejte nás kontaktovat. Rádi Vám s výběrem vhodné baterie odborně poradíme.
technologie baterií:
zesílená mřížka desek, baterie zaplavená tekutým (kapalným) elektrolytem (WET), bezúdržbové nebo nízkoúdržbové provedení
modelové řady baterií:
- Varta Professional Dual Purpose (duální)
- Exide Dual (duální)
- Banner Energy Bull
- Exide Equipment
Kategorie B, trakční baterie pro náročnější aplikace, časté využití
AGM – elektrolyt zasáknutý ve skelném rouně, zesílená mřížka desek, bezúdržbové provedení - nedolévá se destilovaná voda
GEL – elektrolyt zasáknutý v tixotropním gelu, zesílená mřížka desek, bezúdržbové provedení – nedolévá se destilovaná voda
modelové řady baterií:
- Goowei GEL
- CSB řada EVX AGM
- Varta Professional Deep Cycle AGM (duální)
- Exide DUAL AGM (duální)
- Optima Yellow Top AGM (duální)
- Optima Blue Top AGM (duální)
Kategorie C, trakční baterie pro nejnáročnější aplikace, tzv. průmyslové trakční baterie
GEL – elektrolyt zasáknutý v tixotropním gelu, masivní zesílená mřížka desek, bezúdržbové provedení – nedolévá se destilovaná voda
WET – tekutý (kapalný) elektrolyt, masivní zesílená mřížka nebo pancéřované trubkové elektrody, jde o údržbové baterie, nutné průběžné doplňování destilované vody
- Exide Equipment (GEL)
- Sonnenschein (GEL)
- Banner Dry Bull (GEL)
- Banner PzS (WET)
- Banner PzB (WET)
- Banner PzV (GEL)
- Banner PzVB (GEL)
- Banner PzF (WET)
- Trojan (WET)
popis - využití:
Průmyslové trakční baterie jsou vhodné pro náročné aplikace, každodenní zatěžování, hluboké vybíjení, jsou využívány zejména pro vysokozdvižné vozíky, mycí stroje, vysokozdvižné plošiny,
invalidní vozíky, ostrovní systémy pro rodinné domy, velké lodní systémy, záložní systémy pro velké podniky – nemocnice, atd. V kategorii olověných baterií jde o nejvýkonnější baterie s nejdelší životností, u některých modelových řad je uváděná životnost až 1400 cyklů při vybíjení do hloubky až 80 % (D.O.D.)
Kategorie D, trakční baterie pro každodenní využití – extrémní cyklická životnost
technologie baterií:
Li – ion – obecné označení baterií na bázi lithia. Jejich výhodou proti olověným je nízká hmotnost, zpravidla velmi vysoká cyklická životnost, kromě nabíjení nepotřebují žádnou údržbu, neunikají z nich žádné plyny a můžete je obvykle provozovat v libovolné poloze.
LiFePO4 – jeden z mnoha druhů lithiových baterií, který byl vyvinut s důrazem na bezpečnost.
modelové řady baterií:
- Goowei Energy LTX a CNLFP
- Voltium Energy
- Exide Equipment Li-ion
- Články a baterie Elerix
- Články a baterie Winston
popis - využití:
Lithiové baterie se mohou zdát na první pohled v porovnání s olověnými alternativami výrazně dražší, ale pokud využijeme jejich potenciál, mohou se naopak velmi vyplatit. Při použití ve fotovoltaice, kdy dochází k dennímu cyklování jsou jednoznačně lepší volbou. Navzdory různým fámám o Li-ion bateriích jsou skutečné LiFePO4 relativně bezpečné. Nevybuchují ani nehoří plamenem. Když už v jejich nitru dojde k destruktivnímu poškození, tak se v nich pouze zvýší teplota a kouří.
Lithiové baterie mají také své, řekněme, nevýhody. Svůj limit nachází při nízkých teplotách. V běžném provedení by se neměly nabíjet, pokud je teplota článků pod 5 °C, což ovšem má obvykle za úkol pohlídat BMS. Někteří výrobci toto řeší vnitřním vyhřívacím okruhem, který zamezí příliš velkému prochladnutí baterie. Vnitřní elektronika, která se může porouchat, může být zároveň slabou stránkou. Proto doporučujeme nekupovat tento typ baterií od kdejakého překupníka nebo „na vlastní pěst“ dovážet, protože případná reklamace může být v těchto případech problém.
Vezměme si jako příklad průměrnou AGM olověnou trakční baterii, jejíž životnost je okolo 400 - 800 cyklů a cena okolo 5000 Kč (kapacita 100Ah). Proti tomu lithiovou baterii se stejnou kapacitou a cenou něco přes 20 tis. Kč, ovšem s životností mezi 2000 – 6000 cykly. Jednoduše tak vidíme, že baterie mají přibližně až 15x větší cyklickou životnost*, ovšem cenu „jen“ zhruba čtyřnásobnou. A když ještě vezmeme v úvahu, že běžné olověné baterie by se neměly vybíjet více než z 50%, kdyžto u některých lithiových je tato životnost uváděna se 100% hloubkou cyklu, dostáváme se teoreticky na mnohonásobně lepší hodnoty cyklování.
Pro hobby volnočasové využití je lepší vybírat z baterií, které v sobě zahrnují tzv. BMS systém, tedy systém správy baterie. Ten se stará jednak o balancování jednotlivých článků pro co nejvyšší životnost a dále o to abychom baterii nepřivedli do různých nežádoucích stavů. Tedy např. příliš hluboké vybití, nabíjení i vybíjení příliš velkým proudem nebo nabíjení na příliš vysoké napětí apod. Také zabraňuje přetížení a přehřátí baterie.
*nutno dodržovat zásady nabíjení a vybíjení stanovené výrobcem